کاربرد آشکارسازی وشناسایی علایم ترافیکی

آشکارسازی وشناسایی علایم ترافیکی در سال های اخیر بیش تر مورد استقبال محققان قرار گرفته است وتحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است،این علاقه ناشی از محدوده وسیع برنامه های کاربردی در این حوزه است، معمولا این برنامه ها دارای قابلیت های زیر هستند:
• نگهداری بزرگراهها:امروزه برای این که وضعیت ظاهری علایم ترافیکی را بررسی کنند وهم چنین بررسی مکان نصب این علایم،باید یک اپراتور انسانی به طور مستمر به نوارویدیویی که از بزرگراه ها گرفته شده است، نگاه کند.این کار بسیار کسل کننده و زجرآور است،زیرا علایم ترافیکی در زمان های مختلفی پدیدار می شوندواپراتور توجه زیادی برای این کار باید به خرج بدهد.“Esprit European project AUTOCAT”درحال حاضر پیش قدم شده تامحل علایم ترافیکی را به صورت اتوماتیک جمع آوری کند.
• فهرست علایم موجود:به طوراساسی برنامه های کاربردی ای که برای این کار طراحی شده اند هم درشهر وهم در بزرگراه شبیه هم هستند و وظایف یکسانی دارند.
• سیستم های پشتیبان راننده: تشخیص علایم رانندگی وکلاس بندی آن ها موضوعی است که در سیستم های پشتیبانی از رانندگی کم تر مورد مطالعه قرار گرفته است.خودروهای هوشمند در آینده باید برخی از تصمیمات،مانند میزان سرعت و انتخاب مسیر را با توجه به علایم رانندگی اتخاذ کنند.اگرچه در آینده می توان این سیستم را بخشی از یک وسیله نقلیه کاملا خودکار دانست،اما در حال حاضرمی توان از این سیستم برای محدود کردن اتوماتیک سرعت وسیله نقلیه ویا دادن هشدارهای لازم به راننده استفاده کرد. اگر سرعت بیش از حد مجاز باشد و یا در زمانی که راننده،در حال انجام حرکت غیر قانونی است، به او علامت یا هشداری دهد]3[.

در قرن بیست ویکم، اتومبیل بخش لاینفکی از زندگی را اشغال کرده است، پس باید راننده ها از قوانین ومقرراتی که توسط علایم ترافیکی گوشزد می شود تبعیت کنند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سیستم های دستیار راننده وسیستم های پشتیبان راننده برای افزایش راحتی واطمینان ایجاد شدند]4[.

1-2-1 سیستم های پشتیبان راننده

اتومبیل های های مدرن، در نوع حسگرها، کامپیوتر وتکنولوژی ارتباطی تغییرات بزرگی نسبت به گذشته داشته اند؛ به عنوان مثال می توان سیستم های کروزکنترل تطبیقی (ACC ) ، (LDWA )، (BLIS ) را برشمرد.این سیستم های پشتیبان راننده به طور خودکار بخشی از کار رانندگی را به عهده می گیرد، درنتیجه رانندگی راحت تر وامن تری را برای راننده به ارمغان می-آورد ]5[. خطای انسانی عامل 90% تصادفات رانندگی است، در بسیاری از این حوادث، راننده تلاشی برای اجتناب از این برخورد انجام نمی دهد. این نشان از سهل انگاری و غفلت راننده درباره حادثه است]6،7[.
فلسفه وجود سیستم های پشتیبان راننده؛ کاهش تعداد تصادفاتی است که با خطای انسانی انجام می گیرد.پس با کمک این سیستم ها می توان از جنبه های زیان بار حوادث(مرگ ومیر، صدمات مالی، ایجاد ترافیک) جلوگیری کرد وآن ها را کاهش داد. این سیستم ها با افزایش راحتی رانندگی، روان کردن جریان ترافیک، باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای و هم چنین کاهش هزینه ها می گردد]8[.
1-2-2 سیستم های دستیار راننده

سیستم های دستیار راننده، کمک شایانی را به رانندگان ارائه می دهند. بسیاری از این سیستم ها به منظور افزایش امنیت وراحتی در طی دهه گذشته در وسایل نقلیه به کار گرفته شده اند، به عنوان مثال می توان به سیستم های کنترل ثبات خودرو(VSC )،سیستمهای هدایت برقی کمکی (EPAS )،کنترل ضد رول آور(ARC ) اشاره کرد. برخی از این دستیارهای راننده وظایف خاصی را برای بهبود عملکرد، در رانندگی انجام می دهند، برخی دیگر نیز برای همراهی وهمکاری با انسان طراحی شده اند. مخالفان طرح های کاملا اتوماتیک سیستم های دستیار راننده، به این نکته اشاره می کنند که این سیستم ها باعث سلب اقتدار و مسئولیت انسان می شوند.
از آنجا که سیستمهای دستیار راننده معمولا با یک راننده انسان همکاری می کنند، پس در نتیجه عمل کرد آن ها به واکنش خوب و سنجیده عامل انسانی هم بستگی دارد. بنابراین باید عملکرد راننده انسان را هم در ارزیابی این حلقه موثر دانست. تا همین اواخر برای آزمایش نمونه های اولیه این سیستمها از شبیه سازهای رانندگی استفاده می کردند، این فرایند هزینه و زمان زیادی را به سیستم تحمیل می کرد. امروزه از روشی مبتنی بر شبیه سازی کامپیوتری به همراه رانندگان انسانی به عنوان جایگزین روش قبلی استفاده می شود، چون که دقیقا رفتارهایی که انسان در شرایط مختلف بروز می دهد را نمی توان تعیین کرد]9[.

شکل ‏1 8: سیستمی که مرسدس بنز طراحی کرده، علامت ورود ممنوع را شناسایی می کند]10[

شکل ‏1 9: نمونه هایی از دستیار های راننده؛ (a)دستیار راننده طراحی شده شرکت VALEO ،برای پارک کردن ودید دنده عقب؛(b) دستیار راننده طراحی شده شرکت مرسدس بنز،برای پارک کردن ودید دنده عقب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *