کلاس بندی فازی چیست ؟ fuzzy classification

روش های کلاس بندی داده ها ، خوب چیه؟ میشه اینطوری تعریف کرد که : روش های کلاس بندی به شما اجازه می ده تا ابعاد مجموعه داده های پیچیده رو به وسیله ی گروه بندی کردن اونا در تعدادی طبقه یا کلاس ، کاهش بدین. با روش های کلاس بندی مرسوم ، هر sample / location در یه کلاس یا طبقه قرار داده می شه و درجه عضویت نمونه ها در کلاس به صورت دودویی یا باینری هستش ، یعنی یه نمونه می تونه عضو یه کلاس باشه یا می تونه نباشه ( 0 یا 1 ) اما اگه کلاس بندی داده ها به صورت فازی انجام بشه اون وقت یه نمونه می تونه تو کلاس های مختلف با درجه عضویت های متفاوت حضور داشته باشه. یعنی یه sample خاص می تونه با 0.5 عضو کلاس a باشه و با درجه ی 0.3 عضو کلاس b و با درجه ی 0.2 عضو کلاس c باشه به طوریکه مجموع تمام مقادیر عضویت برای این sample برابر 1 هستش.

چرا کلاس بندی فازی خوبه ؟

چون واسه داده های پیوسته که تو کلاس های مجزا قرار نمی گیرن این روش خیلی مناسبه ، خوب داده های پیوسته مثل چی ؟ مثلا اطلاعات آب و هوایی ، نوع پوشش گیاهی ، کلاس بندی خاک ، زمین شناسی ، زمینه های پزشکی و مهندسی و … بیخیال دیگه !!

در سال 1998 Brown کلاس بندی فازی رو ابزاری مناسب واسه داده ها با دو تا ویژگی بیان کرد : ابهام attribute و ابهام فضایی . ابهام attribute زمانی رخ می ده که عضویت یه نمونه به یه کلاس نامشخص باشه ، مثل سنجش از راه دور اطلاعات ، عکس های هوایی که به طور پیوسته تفسیر نمی شن. ابهام فضایی زمانی به وجود می یاد که وضوح نمونه ها به اندازه ی کافی مناسب نباشه یعنی نشه مرزی واسه شون مشخص کرد.

بنابراین به کار بردن روش فازی باعث میشه مجموعه داده ها با دقت بیشتری کلاس بندی بشن ، قبول ندارین؟ من که قانع شدم !

یکی از خوانندگان در مورد این موضوع نظرشونو فرمودن :

” تئوری فازی توسط دانشمند ایرانی الاصل پرفسور لطفی زاده ارائه شد. در اغلب سیستم ها مانند ماشین لباس شویی از این تئوری استفاده میشه. همون طور که گفته شد در این تئوری به اشیاء نگاه نرم می شود به این معنا که هر شیء می تواند در چند گروه قرار گیرد به عنوان مثال اگر این نظریه نباشد به ماشین پراید یک ماشین ایرانی گفته می شود در حالیکه با این نظریه ماشین پراید 0.9 یک ماشین داخلی و 0.1 ماشین خارجی است . درکلاسه بندی مخصوصا تصاویر ماهواره ای یک پیکسل ممکن است به چند کلاس تعلق داشته باشد بنابراین فازی می تواند عدم قطعیت ها را کاهش دهد ” 

از دقت و توجه شون تشکر می کنم . 

به این لینک هم سر بزن اگه دنبال سورس کد می گردی !!!

http://www.mathworks.com/matlabcentral/fileexchange/29043-neuro-fuzzy-classifier

1-s2.0-S0924271611000438-gr1


محصولات مرتبط

blank
blank blank

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *